Únava z reklamy. Když je reklama zobrazována delší dobu stále stejnému publiku, může nastat jev, že jej reklama “omrzí”. To v praxi znamená, že začnou reklamu ignorovat, či dokonce blokovat.…
Nejrozšířenější systém pro RTB reklamu. Používá se však především pro větší kampaně. Umožňuje “postranní” interaktivní bannerovou reklamu na webech typu iDnes.cz. O reklamu se soutěží formou aukcí.
Marketing založený na provizích z přivedených zákazníků. Affilate marketér dá svým affilate partnerům určitý identifikátor (obvykle se používá referral v URL adrese, nebo slevový kód), podle kterého určuje počet získaných…
Způsob vývoje, kdy se dodavatel snaží klientovi doručit co nejlepší produkt, kvůli čemuž po dohodě s klientem průběžně upravuje zadání projektu. Oproti vodopádovému vývoji zde není pevně dané zadání, ale…
Nástroj, který používáme pro analýzu webů z SEO hlediska. Umí nám dát cenné informace o nejsilnějších podstranách webu, tzv. přerušených odkazech (stránky indexované vyhledávači, které byly smazány), profilu zpětných odkazů…
Accelerated Mobile Pages. Speciální technologie vývoje, kdy je na zobrazována speciální verze zdrojového kódu webu pro mobilní telefony. Umožňuje opravdu rychlé načítání na mobilech, ale je poměrně náročná na vývoj…
Technika používaná v souvislosti s ochranou osobních údajů. Forma zpracování dat, při které jsou data upravena a kumulována, aby nebylo identifikovatelné chování konkrétního člověka.
Application Programming Interface. Rozhraní pro integraci 2 rozdílných aplikací. Jeden web generuje určité informace, které druhý web zpracovává. Příklad: integrace externí platební brány do e-shopu.
Technologie Microsoftu pro vývoj dynamických webových stránek (stránek, jejíž obsah lze alespoň částečně editovat přes administrační rozhraní). V České republice nepříliš hojně využívaná.
Atribuce – podíl daného reklamního kanálu na uskutečnění konverze. Častokrát nemá konverzi na svědomí jen 1 kanál. Zákazník je například poprvé zasažen reklamou na Facebooku, ale konverzi dokončí teprve po…
Business to Business. Typ obchodního modelu, kdy firmy prodávají své produkty/služby jiným firmám. Při B2B marketingovém modelu má firma obvykle méně obchodních partnerů, z nichž ale každý generuje velký objem…
Business to Customer. Typ obchodního modelu, kdy firmy prodávají koncovým zákazníkům. Za B2C bývají považovány i obchodní modely, kdy společnosti dodávají maloobchodním spotřebitelům, ale svůj marketing cílí na koncové zákazníky…
Vývojář, který se stará o tvorbu technických funkcionalit webu. Nestará se o jeho vizuální stránku (tzv. front-end). Jeho úkolem je například nasazení redakčního systému, vytvoření jednotlivých modulů pro editaci obsahu,…
Záloha webu. Dělíme na: pravidelné/mimořádné přírůstkové/kompletní Většina hostingů provádí kompletní zálohu webu jedenkrát za den a ukládá ji na geograficky oddělené úložiště.
Používá se v rámci SEO. Zpětný odkaz je typ odkazu z externího webu, který odkazuje na námi optimalizovanou webovou prezentaci. Dostatek kvalitních zpětných odkazů může umožnit klientovi zlepšit přirozené pozice…
Míra okamžitého opuštění webových stránek. Člověk se na webu neproklikne na další stránku, či jej opustí do několika málo sekund. Můžeme pomocí ní vyhodnocovat úspěšnost jednotlivých kanálů, či správnost zacílení…
Bod zlomu. Používá se především v plánování výroby, ale může být smysluplný i v marketingu. Ukazuje nám, kolik kusů se musí vyrobit/prodat, abychom dosáhli zisku.
Zadání projektu. Jsou zde popsány cíle produktu, termíny dodání jednotlivých částí a veškeré technické podrobnosti (u webu jeho funkce, u marketingu jednotlivé kanály + jejich cílení).
Nástroj pro tvorbu grafických dokumentů, který mohou využívat i lidé, kteří nejsou grafičtí profesionálové. Jeho velkými výhodami jsou velké množství předpřipravených šablon a jejich jednoduchá editace.
Nejčastější typ antispamové ochrany u webových formulářů. Její tradiční verze spočívala v nutnosti opsání kombinace znaků, díky čemuž bylo ověřeno, že odesílatel formuláře je reálný člověk, nikoliv robot. V posledních…
Aplikace umožňující uživateli chat, aniž by na druhé straně stál fyzický uživatel. Chatboti se využívají nejčastěji při technické podpoře, náboru zaměstnanců (velké množství, méně kvalifikované pozice), či při prvotním obchodním…
Stanovení publika v rámci reklamních systémů, kterému se má zobrazovat námi vytvořená reklama. V závislosti na reklamním systému můžeme cílit buď dle vyhledávaných slov (například zobrazit reklamu na myčky nádobí…
Způsob podvržení obsahu, kdy je návštěvník webu nevědomky přesměrován na jinou webovou prezentaci. Tímto způsobem je podvodně získáván traffic na určité weby, prokliky na placenou reklamu (ze kterých má vlastník…
Content Management System (redakční systém). Jedná se o dynamickou webovou aplikací, pomocí které může i laik upravovat obsah na webu. Web postavený na CMS má 2 části – front-end (to,…
Česká aplikace používaná pro SEO. Umožňuje sledování vývoje pozic klíčových slov na denní a čtrnáctidenní bázi. Také má funkci pro vyhledávání nových webů pro umístění linkbuildingového obsahu. Umožní také sledování…
Zjišťování informací o konkurenci. Přestože existují i některé nelegální metody, většinou CI spočívá v důsledném prohledávání Google (tzv. Google Hacking, kdy je možné pomocí speciálních dotazů zjistit více než při…
Zakázková tvorba profesionálních textů. Na základě zadání a předem definovaného rozsahu je copywriterem sepsán slíbený text. Ten by měl být nejen gramaticky správný, ale jeho jazyk by měl odpovídat cílové…
Cena za proklik. Používá se především u PPC kampaní. Na základě aukčních mechanismů je stanovena cena, kolik stojí u dané kampaně cena za proklik. Tato cena se obvykle dynamicky vyvíjí,…
Jedna z nejdůležitějších marketingových metrik. Říká nám, jaká byla cena za získání 1 objednávky, poptávky, zaregistrované uživatele (záleží, co klient definuje konverzi). Při prodeji zboží/služeb obvykle platí pravidlo, že cena…
Cena za tisíc impresí/zobrazení. Imprese v tomto případě znamená skutečné zasažení uživatele (tj. tisíc uživatelů, kteří vidí reklamu). Zatímco zobrazení znamená pouhé načtení reklamy, kdy jeden uživatel často vidí reklamu…
Customer Relationship Management. Může se jednat o celkový obchodní model spočívající v rozvoji vztahů se zákazníky, díky kterému je postupně navyšován objem spolupráce. Často však bývá chápán pouze jako aplikace,…
Serverová aplikace umožňující webové aplikaci ukládat data, která mohou být opakovaně využita. Díky využití databáze je možné dynamicky generovat nové podstrany webu bez nutnosti umět programovat. Citlivé údaje v databázi…
Distributed Denial of Services. Druh kybernetického útoku spočívající v přehlcení webu extrémním množstvím odeslaných požadavků (refresh stránky, pokus o odeslání formuláře apod.).
Cílení na základě chování uživatelů a jejich příslušnosti k určitým skupinám obyvatelstva (například studenti, matky na rodičovské dovolené). Používá se především u reklam na sociálních sítích.
Marketing spočívající v přímém oslovení. Může se jednat například o cold-cally, oslovení v obchodě (například ochutnávky), podomní prodej, oslovení decision-makera na LinkedInu, odeslání dopisu.
Internetová adresa firmy (například arrivals.cz). Používá ji firma jako identifikátor svých online aktivit (webové stránky, e-mailové adresy). Na doménu se váží tzv. DNS (doménové záznamy), které říkají, z jakých serverů…
Sazba tiskových dat. Pomocí online programu jsou vytvářeny tiskové dokumenty (brožury, roll-upy, vizitky). K těm jsou přidána tisková data, která pomohou tiskárně určit, jak má nastavit okraje tisku apod.
Prodej zboží/služeb přes internet. V případě prodeje zboží se webová aplikace nazývá e-shop. U prodeje služeb většinou funguje při online prodeji obchodní model Software as a Service (SaaS).
Druh marketingu, kdy jsou potenciální zákazníci oslovování pomocí obchodních e-mailů (newsletterů). V jeho rámci řešíme sběr databáze (nemá smysl odesílat newsletter na 10 lidí, zároveň zákonná pravidla pro sběr kontaktů…
Systém na plánování podnikových zdrojů. Obvykle jsou v něm ukládány informace o zaměstnancích, skladových zásobách, objednávkách apod. Bývá používán jako podklad pro účetnictví. U větších e-shopů se řeší integrace s…
Vyhodnocení kampaní. Porovnávající se investované náklady a dosažený výsledek, stejně jako vývoj sledovaných metrik od minulé evaluace (průměrná CPC a CPL, bounce rate apod.).
Datový soubor (obvykle ve formátu XML), který nám předává sérii informací. Bývá používán například u e-shopů, kde napojujeme produktový feed (souhrn produktů v e-shopu) na reklamní systémy (třeba v případě…
Také nazývaný kodér. Je to druh vývojáře zabývající se převážně tou částí webu, která je viditelná běžnému návštěvníkovi (tzv. front-end). Jeho úkolem je tuto část webu nastylovat dle schválené grafiky,…
General Data Protection Regulation = Všeobecné nařízení (EU) o ochraně osobních údajů. Nařizuje, jak může být v případě občanů EU nakládáno s jejich osobními údaji. Reguluje jejich sběr, zpracování i…
Reklamní systém Google. Kromě běžných reklam ve vyhledávacích sítí a remarketingu se prostřednictvím něj spravují například reklamy v obsahové síti (bannery na určitých webech), reklamy na YouTube, v aplikaci Waze,…
Analytická aplikace Google shrnující chování návštěvníků na webu. Můžeme si v ní nastavit cíle (odeslání formuláře, objednávky) a sledovat jejich úspěšnost dle jednotlivých kanálů, zařízení, zemí apod. U e-shopů umí…
Možnost, jak prezentovat na Google svou firmu. U firem zaregistrovaných v tomto systému mohou jejich zákazníci psát recenze na danou firmu. Zároveň se jedná o podpůrný faktor v rámci SEO.
Mapy od Google. Používají se jako výhradní podklad pro webové stránky. Při správné práci s API je lze libovolně obarvit, upravit způsob jejich zobrazení a vložit do nich vlastní značky.
Médium, které je součástí Google Ads. Je hodně podobné vyhledávací síti, protože se také zobrazuje po zadání určitého klíčová slova. Po zadání klíčového slova (například “notebooky acer” se v horní…
Nástroj Google pro stanovení rychlosti načtení stránek. Odlišuje načtení stránky na desktopu (stolní počítač, notebook) a mobilním telefonu. Ukazuje prvky webu, které nejvíce prodlužují načítání, a proto se používá při…
SEO nástroj od Google umožňující lepší indexaci webu. Správce webu do něj nahraje sitemap (mapu stránek) webu, díky čemuž je pro Google snazší web zaindexovat. Zároveň dává správci webu informace,…
Správce značek Google. Univerzální značka na webu, která umožní načtení dalších měřících značek (Facebook pixel, remarketingový kód Google Ads, Smartlook apod.) do ní vložených (funguje jako takový trychtýř).
Jednotný účet používaný pro všechny Google služby (Gmail, Google Drive, Google Calendar apod.). Umožňuje také přihlášením k externím službám, které využívají Google autentizaci.
Používá se u webů vytvořených na míru. Alespoň u nejdůležitějších stránek bývá navrhnut jejich vzhled. Slouží jako podklad pro kódování webu, kdy se web rozřeže na malé kousky a následně…
Označení pro nadpisy webu. Číslo za písmenem H značí, jaké úrovně je nadpis. Nadpis 1. úrovně (H1) musí být vždy jen jeden (značí nám název stránky). Ostatních nadpisů může být…
Populární český cenový srovnávač. Umožňuje u daného zboží porovnávat cenové nabídky e-shopů. Zároveň jeho uživatelům zasílá po nákupu dotazník pro sběr zpětné vazby. U cenově konkurenceschopných e-shopů se může jednat…
Hypertext Mark-up Language (hypertextový značkovací jazyk). Jedná se o značkovací (nikoliv programovací jazyk) pro zobrazování webových stránek a jejich prvků. Obvykle se používá společně s CSS, které je použito pro…
Protokoly pro načtení webových stránek. HTTPS je navazující protokol na HTTP, který šifruje veškerá spojení, a tím zabraňuje jejich rozluštění třetí stranou. U některých typů služeb bývá již de facto…
Způsob B2B marketingu/obchodního modelu, kdy většina obchodních příležitostí přijde formou poptávky od potenciálního klienta. Firma využívající outbound marketing obvykle investuje vysoké sumy do svého marketingu a používá propracované CRM systémy…
Veřejně známá osobnost využívající svého vlivu k propagaci určitého produktu, značky, či služby. Díky svému dosahu dokáže oslovit velké množství relevantní cílovky (vybereme-li influencera správně). Podmnožinou influencera je microinfluencer, který…
Sociální síť vlastněná Facebookem (je s ním velmi propojená) na prezentaci vizuálního obsahu (fotografie, videa, infografiky). Má 2 hlavní formáty obsahu – timeline a stories (na výšku zobrazený interaktivní obsah,…
Dříve nejpopulárnější prohlížeč webových stránek. Jeho autorem je Microsoft, takže byl instalován na drtivé většině instalací operačního systému Windows. U webových vývojjářů byl tento prohlížeč po většinu času extrémně nepopulární,…
Soubor předpřipravených kusů zdrojového kódu, které mohou být použity při vývoji webových stránek, či aplikace. Umožňují je rozšířit o různé funkce, aniž by tyto funkce musely být programovány od základu.
Konverze = dosažení určitého cíle (nákup, odeslání poptávkového formuláře, registrace do systému apod.) Konverzní poměr = počet konverzí/počet přivedených návštěvníků na web
Označení části stránky (například) nadpisu, na kterou je možné směřovat samostatný odkaz. Po kliknutí na odkaz je uživatel přesměrován přesně na tu část stránky, kde se kotva nachází.
Key Performance Indicators = klíčové ukazatele výkonnosti. Používá se při managementu lidí, plánování kampaní. Pomocí co nejvíce kvantifikovatelných cílů určíme hodnotu hlavních ukazatelů (například počet objednávek), jejíž míra plnění bývá…
Profesně zaměřená sociální síť. Využívá se především v B2B marketingu a náboru zaměstnanců. Má svůj propracovaný reklamní systém, který umí cílit převážně dle pracovních kritérií (pracovní pozice, míra seniority apod.).
Značky umožňující nám ovlivnit, jak se bude stránka vypisovat ve vyhledávačích a na sociálních sítích. Atraktivními meta-titulky a popisky sice nezvýšíme organické pozice webu, ale můžeme zvýšit míru prokliku oproti…
Zdroj návštěvnosti, viditelnosti webu, který není “placený”. To znamená, že je zobrazen na základě relevantnosti, nikoliv na základě toho, že si tam někdo zaplatil reklamu.
Forma marketingu/obchodního modelu, kdy je většina obchodní aktivity iniciovány ze strany dodavatele (tj. sám proaktivně osloví své potenciální klienty).
Proces, při kterém vlastník zakoupí doménu (například, aby mu ji nikdo “nevyfoukl”), ale aktivně na ni neprovozuje žádný obsah, ani k ní nemá zřízený hosting.
“Hlavní síť internetu”. Zprostředkovává internetové propojení České republiky se světem. V případě hostingu je doporučeno hostovat v datových centerech, které jsou připojeny k páteřní síti, kvůli zajištění adekvátní odezvy serveru…
Znevýhodnění, či dokonce smazání/skrytí určitého webu/uživatelského účtu. V marketingu se s ním setkáváme především v SEO, kde mohou být podnikatelé penalizováni za nevhodné SEO techniky (například nákup domén na odkazových…
Programovací jazyk pro webové aplikace. V České republice je suverénně nejrozšířenější (například v porovnání s konkurenčním ASP). Obsahuje velké množství frameworků a jeho použití je bezplatné.
Pay per Click kampaně (Google Ads, Sklik, Facebook Ads). U těchto kampaň bývá placeno za každý proklik z reklamního inzerátu (proto se těmto formám kampaně říká výkonnostní marketing). O tyto…
Real Time Bidding. Způsob marketingové kampaně, kdy probíhá v reálném čase dražba o reklamní prostory. Příkladem RTB systému je například Adform používaný na mnoha českých zpravodajských webech.
Software as a Service. Obchodní model, při kterém je software nabízen jako služba. Obvykle bývají jeho hlavní komponenty umístěné na cloudovém serveru.
Proces obchodního plánování, kde je formou trychtýře znázorněno postupné “odpadávání” kontaktů (100 kontaktů oslovíme, s 20 si domluvíme schůzku, 10 pošleme nabídku, 5 ji akceptuje a nakoupí od nás).
Schéma pro plánování kampaní. Nejprve je třeba potenciálního zákazníka zaujmout (fáze See), následně ho donutit přemýšlet o možnosti nákupu u nás (fáze Think). Pak jej přesvědčit, aby nákup uskutečnil (fáze…
Optimalizace pro vyhledávače. Snažím se usilovat o viditelnost v rámci tzv. organického (neplaceného) vyhledávání, kde bývají pozice řazeny na základě domnělé relevantnosti. Cílem SEO je přesvědčit algoritmus vyhledávače, že jsme…
Nadprůměrně výkonný počítač (především velikost a počet pevných disků, RAM) sloužící pro ukládání dat (hosting) a komunikaci s ostatními připojenými počítači.
Česká SaaS platforma pro tvorbu e-shopu. Umožňuje naklikat si e-shop na předpřipravených šablonách, který obsahuje nejčastěji žádané e-commerce funkce. Za provoz e-shopu se platí pronájem (na měsíční/roční bázi).
Český SaaS nástroj umožňující pořizování nahrávek uživatelů, jak prohlíží web, a tvorbu kumulovaných heatmap (tepelná mapa stránky ukazující, kolik lidí kam kliká a kam scrolluje).
Standardized Query Language – standardizovaný soubor příkazů pro správu databází. Umožňuje nám vytvářet nové tabulky, mazat data apod. U webových stránek díky němu můžeme zaznamenávat potřebná data.
Jeden z nejčastějších hackerských útoků na webové stránky. Do URL adresy, či textového pole se umístí SQL příkaz s cílem prolomit zabezpečení webu a vypsat z databáze veřejně nedostupné informace…
Systém na zadávání požadavků (ticketů). Každý ticket je přidělen odpovědnému pracovníkovi, který je zodpovědný za jeho provedení. Systém má obvykle podobu webové aplikace.
Sociální síť zaměřená především na teenagerské publikum. Tvůrci (nazývaní tiktokeři/museři) zde publikují krátký videoobsah na výšku s různým zábavnými filtry (například lipsync známých písniček). Sociální síť je téměř výhradně používána…
První značka, která při spotřebitelském výzkumu, napadne dotazovaného při zmínění určité spotřebitelské kategorie (například slazené nápoje = Coca-Cola, sociální síť = Facebook).
User-experience = uživatelský zážitek. Disciplína, při které se řeší návrh/optimalizace uživatelského rozhraní, aby bylo co nejvíce přátelské k uživatelům a plnilo cíle webu/aplikace (zdůrazňovalo klíčové prvky apod.).
Vývoj webu/aplikace s přesně daným zadáním a rozfázováním na jednotlivé etapy. Obvykle bývá rychlejší, levnější, s méně riziky, ale hůře reflektuje měnící se trendy a adaptuje nové nápady než agilní…
Prostředí, na kterém je připravena aplikace, před ostrým spuštěním. Obvykle je omezena jeho přístupnost. Hodí se především při redesignu webových stránek, aby současná verze webu běžela, dokud není připraven web…
“Drátěný” model stránek. Ukazuje nám rozvržení jednotlivých stránek, funkcí na nich a jejich vzájemných vazeb. Používá se u webů s grafikou na míru, kde si díky nim můžeme v rané…
Nejrozšířenější redakční systém na světě. Díky své škálovatelnosti umožňuje vytvářet malé i velké weby (například web Bílého domu apod.). Má velké množství předpřipravených externích komponent (plug-inů), stejně jako je poměrně…
Proces na začátku kampaní, kdy jsou založeny/převzaty reklamní účty a Google Analytics (v těch by měla proběhnout zároveň kontrola měření), je nastavena platba za kredit a vytváří se první verze…
Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním a používáním souborů cookies. Rozumím
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.